Hvordan øke levetiden på din elsykkelmotor
Med riktig vedlikehold kan elsykler potensielt ha svært mange års levetid. Det kreves selvfølgelig en viss grunnleggende kvalitet på komponentene, riktig bruk og vedlikehold.
Når det gjelder motorsystem er det noe grunnleggende vedlikehold som bør utføres jevnlig. Dette er generell rengjøring, kontroll av kabler og tilse at skruer og bolter sitter som de skal og etterstrammes ved behov. Mer omfattende kontroll og vedlikehold etter 3-5 år eller 2-3000km anbefales. Se videre om dette i avsnittene under.
Værbeskyttelse:
En elsykkelmotor er i ugangspunktet et vanntett system. Det er viktig å opprettholde vanntettheten i motoren for å unngå skade motorens elektronikk. Normal bruksslitasje vil kunne gjøre motoren mindre motstandsdyktig mot fukt.
En av de største utfordringene for motorens evne til å holde fuktigheten ute er slitte kranklager. Opplever man at kranklagere begynner å slarke eller mer motstand i padalene enn vanlig, er det viktig å sjekke om motoren trenger nye lagre. Dersom kranklagerne er utslitt kan veien være kort til motorhavari.
De fleste motorer av god kvalitet er bygget med solide komponenter og kan leve svært lenge dersom man holder denne fri for fuktighet.
Motorservice og bytte av kranklager
Vinterbruk
Sykling på vinteren er svært belastende for elsykkelsystemet. Særlig gjelder dette sykling på saltede veier. En lang vinter kan ta knekken på elsykkelen din dersom du ikke tar forhåndsregler.
Sørg for å spyle sykkelen etter bruk. Unngå spyling når det er minusgrader, dersom du ikke har mulighet til å sette inn sykkelen for tørking. Bruk gjerne saltnøytraliserende produkter. Har man mulighet til å lagre sykkelen på et tørt sted for tørking kan dette være forebyggende.
Sjekk lagrene ofte og smør gjerne lagrene med et beskyttende fettlag for å forebygge. Dette bør gjøres flere ganger gjennom vinteren, dersom man bruker sykkelen mye. Dette inngår i vår elsykkelservice.
Tips til kjørevaner og riktig bruk:
Aktiv bruk av girene på sykkelen anbefales. Ungå lav tråkkfrekves, spesielt inn i bakker. Girer du til lettere frekvens i bakkene sparer du drivverket og unngår unødig belastning på motor.
Det anbefales ikke å overlade eller tappe batteriet helt ut for strøm. Dersom batteriet går tomt bør det lades opp. Ved langtidslagring bør batteriet ha en ladetilstand mellom 30-70%. Et fulladet eller utladet batteri vil kunne ta skade over tid. Sjekk ladetilstand på batteriet en gang i mnd.
Lading i minusgrader kan påvirke batteriets ytelse og levetid negativt, derfor anbefales ikke dette.